08.12.2014 r.
Zapraszamy do zapoznania się z najnowszym memorandum kancelarii będącym pierwszą częścią publikacji zawierających ranking dziesięciu najważniejszych zmian
w prawie w 2014 roku.
TOP 10 zmian w prawie w 2014 roku – cz. I
Koniec roku to czas, kiedy podsumowujemy minione dwanaście miesięcy. Kancelaria po raz kolejny postanowiła podsumować mijający (tym razem 2014) rok pod kątem zmian w polskim prawie.
W czterech kolejnych publikacjach przedstawimy Państwu ranking TOP 10. W rankingu tym znajdą się naszym zdaniem, najważniejsze nowelizacje dotychczas obowiązujących aktów prawnych oraz nowe akty prawne, które weszły w życie w mijającym roku. W poniższej publikacji zaprezentujemy pierwsze dwa akty prawne naszego rankingu.
I miejsce w rankingu TOP 10 zajmuje ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych(Dz. U. z 2014 r., poz. 768), która weszła w życie w dniu 10 sierpnia 2014 r. Nowa ustawa zmniejszyła ograniczenia w dostępie do 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, co stanowi drugi etap otwierania dostępu do zawodów regulowanych. Należy wskazać, że wprowadzone zmiany mają różny zasięg.
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Aktualności
05.12.2014 r.
Zapraszamy do zapoznania się z najnowszym memorandum kancelarii dotyczącym między innymi zmian w prawie, które weszły w życie w listopadzie 2014 r.
Prawne podsumowanie listopad 2014 r.
Niniejsze memorandum stanowi podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych z zakresu postępowania cywilnego oraz kosztów sądowych w sprawach cywilnych, postępowania w sprawach o wykroczenia, świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych i działalności leczniczej oraz zmian dotyczących Krajowego Rejestru Sądowego, które weszły w życie w ostatnim czasie.
POSTĘPOWANIE CYWILNE
27 października 2014 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1296), na podstawie której m.in.:
- dopuszczono możliwość sporządzania ustnych uzasadnień orzeczeń sądów wygłaszanych przez przewodniczącego składu orzekającego podczas posiedzeń, których przebieg utrwalany jest za pomocą urządzenia rejestrującego dźwięk albo obraz i dźwięk, po ogłoszeniu sentencji wyroku;
- określono zasady uzyskiwania transkrypcji ustnego uzasadnienia i ustalono, że doręczenie stronie takiej transkrypcji jest równoznaczne z doręczeniem wyroku z uzasadnieniem;
- dopuszczono możliwość zrezygnowania w postępowaniu apelacyjnym z przedstawienia sprawozdania dotyczącego stanu rozpatrywanej sprawy, za zgodą obecnych stron albo w przypadku ich niestawiennictwa, chyba że rozprawa odbywa się z udziałem publiczności;
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Aktualności
12.11.2014 r.
Zapraszamy do zapoznania się z najnowszym memorandum kancelarii stanowiącym trzecią część publikacji na temat nowelizacji prawa zamówień publicznych. Druga część ww. publikacji została opublikowana 27.10.2014 r.
Nowelizacja prawa zamówień publicznych (cz. III)
W poniższej publikacji, stanowiącej kontynuację artykułu, który ukazał się w dniu 27 października 2014 r. zostanie przedstawiona trzecia część uwag na temat ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1232, dalej „nowelizacja”), która weszła w życie w dniu 19 października 2014 r. W niniejszej III części publikacji zostaną przedstawione zmiany dotyczące ustalania, czy oferta zawiera rażąco niską cenę, zmiany dotyczące rozszerzenia stosowania innych niż cena kryteriów oceny ofert, oraz wymogu wprowadzania w umowach zawartych na dłużej niż 12 miesięcy zasad zmiany wynagrodzenia, ze względu na określone czynniki.
Jak już wspomniano, nowelizacja wprowadziła istotne zmiany dotyczące ustalania, czy oferta zawiera rażąco niską cenę. W tym zakresie wprowadzono regułę, że zamawiający może zwrócić się do wykonawcy o udzielenie wyjaśnień, celem ustalenia, czy oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny w szczególności, jeśli cena jest niższa o 30% od wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert. Jest to więc swego rodzaju wskazówka zarówno dla zamawiających jak i wykonawców odnośnie sytuacji, które pozwalają powziąć uzasadnione przypuszczenie, że cena może być rażąco niska. Oprócz powyższego, zmienione przepisy przewidują także, że na potrzeby zweryfikowania, czy oferta zawiera rażąco niską cenę, wartość kosztów pracy przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę.
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Aktualności